Iedereen die weleens op reis is geweest kent het wel: reizigersdiarree, obstipatie of een maag die bijna niets meer kan verdragen. Met deze 5 tips om buikklachten op reis te voorkomen kan jou niets meer gebeuren.

Voorkomen is beter dan genezen

Het hele internet staat vol met allerlei adviezen die je kunt opvolgen als je eenmaal met maag- en darmklachten te maken hebt als je op reis bent. Maar het is natuurlijk nog beter om al die klachten gewoon te voorkomen.

Ik heb zelf een niet al te sterk maag- en darmstelsel, tijdens mijn eerste jaren op reis had ik dan ook regelmatig met allerlei vervelende klachten te kampen. Na ruim twintig jaar van reizen naar de verste uithoeken van de wereld heb ik mijn eigen regime ontwikkeld om ervoor te zorgen dat ik nooit ergens last van heb.

Tip 1: Let op wat je eet en drinkt

Het is een inkoppertje, maar het is een essentiële regel als je geen zin hebt om de rest van je vakantie kreunend op een toilet te zitten. Let op wat je eet en drinkt!

  • Streetfood in BangkokDrink NOOIT water uit een kraan. Koop flessen water, en gebruik dat water bij voorkeur ook bij het poetsen van je tanden.
  • Zeg nee tegen ijsklontjes. Als je wat te drinken bestelt, zeg er dan nadrukkelijk bij dat je geen ijs in je drankje wilt (dat is vaak namelijk ook gewoon water uit de kraan).
  • Blijf uit de buurt van schepijs, salades en geschild fruit. Je kunt beter verpakt ijs kopen. Als je graag salade en fruit eet, bedenk dan dat dit vaak met kraanwater is afgespoeld voordat het op je bord terecht kwam. Koop voorverpakte salade en fruit in de supermarkt en spoel dit met je eigen water af.
  • Koop geen eten met kip, vis of vlees bij stalletjes op straat. Het ruikt vaak heerlijk en het ziet er fantastisch uit, maar die kip, vis en vlees ligt in veel gevallen al een paar uur zonder koeling in de warme zon. Alleen doorgewinterde reizigers kunnen streetfood zonder problemen verdragen.

Tip 2: Eet dagelijks yoghurt

Het is in zowat ieder hotel bij het ontbijt te verkrijgen: een gewoon schaaltje yoghurt. Voor mij werkt het altijd geweldig om mijn darmen rustig te houden, vooral als ik er ook wat muesli of gedroogd fruit doorheen schep.

De vezels in de yoghurt, muesli en fruit zorgen ervoor dat je darmen beter blijven werken. Als je ergens verblijft waar er niet iedere ochtend een ontbijtbuffet voor je klaarstaat, koop dan gewoon een bakje yoghurt in de lokale supermarkt.

Tip 3: Drink cola

Mijn meest onconventionele tip is wel het regelmatig drinken van een koud blikje Coca Cola. Geen light-versie, maar gewoon die met een dijk suiker. Als het heel warm is, kan die grote schep suiker voor nieuwe energie zorgen.

Bij mij zorgt die cola er vooral voor dat mijn maag niet op gaat spelen. De combinatie van cafeïne en koolzuur stimuleert de maag en zorgt ervoor dat onrustgevende inhoud (zoals bijvoorbeeld pittig eten) snel wordt verwerkt en naar de darmen doorstroomt.

Heb je last van maagzuur? Drink dan vooral geen cola, maar melk.

Fietsen in Nha TrangTip 4: Blijf actief en houd een redelijk vast ritme aan

Als je dagen aan stuk luiert, gaan je darmen ook luieren. Ga dus ook regelmatig wat wandelen of een flink stuk zwemmen, in plaats van alleen maar op een strandbedje liggen.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet al te veel afwijkt van je gebruikelijke dag- en nachtritme. Eet dus niet opeens op compleet andere tijden en ga niet elke nacht tot in de vroege uurtjes op stap. Je kunt beter ook uitkijken met alcohol, want daardoor kun je sneller uitdrogen.

Tip 5: Vermijd smerige toiletten

Ik krijg zelf de kriebels van een vieze wc. Mijn darmen weigeren spontaan dienst bij alleen al het idee van een stinkend gat in de grond. En als ik dat te lang volhoud, ligt er obstipatie op de loer.

In zo’n geval loop ik gewoon een groot hotel of restaurant binnen en ga daar naar het toilet. Als dat niet voorhanden is, is het tijd om me te verbijten en om me terug te trekken in de bosjes. Het is met afstand mijn minst favoriete optie, maar dat liever dan zo’n bacteriecircus.

Niet gelukt? Zorg dan dat je dit bij je hebt

  • Diacure (tegen diarree)
  • ORS (tegen uitdroging bij ernstige diarree)
  • Dulcolax (tegen obstipatie)
  • Paracetamol (tegen maagpijn)

Helpt dit niet of niet voldoende? Dan is het tijd om een lokale arts te raadplegen. Installeer voor vertrek de app De Vakantiedokter van Zilveren Kruis  op je telefoon. De app is gratis, en je hoeft ook niet bij Zilveren Kruis verzekerd te zijn om hen zonder bijkomende kosten te raadplegen als je in het buitenland ziek wordt.

Tips om buikklachten op reis te voorkomen

De bovenstaande tips tegen buikklachten op reis heb ik door de jaren heen verzameld en werken voor mijzelf erg goed. Het wil alleen niet zeggen dat ik met deze tips kan garanderen dat jij er geen last van krijgt als je op reis bent.

Let vooral goed op als je last van diarree krijgt. Als je daar langer dan twee dagen mee rond loopt, heb je grote kans dat je ook met uitdroging te maken krijgt. Wacht dus echt niet te lang met het zoeken van een dokter.

Write A Comment