Boeken

Lezen over het Palestijnse Gebied
Kobo Aura e-reader review

Boeken voor op reis kunnen simpele romannetjes zijn die makkelijk weg bladeren op het strand. Maar ik lees altijd graag een boek dat zich afspeelt in het land waar ik ben of naartoe wil.

Reisgidsen

Reisgidsen vertellen over een land met een korte geschiedenis, wat kenmerken, de cultuur en een handvol typische gebruiken. Maar ze zijn vooral gevuld met bezienswaardigheden. Het zijn geen boeken waar je ’s avonds op je hotelkamer lekker in gaat lezen om wat te ontspannen. Doe mij maar een mooie roman of literaire thriller dat zich in het land afspeelt.

Historische romans

Misdaadromans zoals de boeken van Donna Leon zijn altijd leuk om te lezen als je in Venetië bent of daar naartoe gaat. De boeken spelen zich in het heden af, maar Venetië wordt er ook altijd uitgebreid in omschreven.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar historische romans, boeken die iets vertellen over de geschiedenis van een land.  Een voorbeeld daarvan is ‘De Brand van Istanbul’ van Jason Goodwin. In dit boek wordt een deel van de rijke geschiedenis van Istanbul beschreven. En het is ontzettend leuk om overdag de punten te herkennen waar je de vorige avond in je hotelkamer over hebt gelezen.

Ideale boeken voor op reis

James A. Michener is wat mij betreft de koning van de historische romans. Hij heeft van een flink aantal landen de complete geschiedenis in romanvorm beschreven. Voor mij zijn dat de ideale boeken voor op reis. Zo is er ‘The Source’, dat de volledige ontwikkeling van Israël beschrijft. En ‘The Covenant’ beschrijft de complete geschiedenis van Zuid Afrika. Het zijn prachtige boeken die ik meerdere keren heb gelezen.

De boeken zijn geschreven tussen 1947 en 1995 en de Nederlandse vertalingen zijn niet makkelijk te vinden. Bol.com verkoopt verschillende boeken van James A. Michener, zowel in het Nederlands (vaak tweedehands) als in het Engels.